Lange aanrijtijden en een onhandig telefonisch boekingssysteem zorgden de afgelopen jaren voor veel frustratie bij mensen die bij het JBZ een taxi wilden boeken. Met een nieuw Taxipoint moeten deze ergernissen verleden tijd zijn.
In de centrale hal van het ziekenhuis staat voortaan een zogenoemd Taxipoint, waarmee een terugrit vanuit het ziekenhuis opgevraagd kan worden. De aanmeldzuil kan door iedereen worden gebruikt die via de WMO een pasje voor de Regiotaxi heeft.
Nadat de pas is ingevoerd en de gebruiker heeft geklikt op ‘rit boeken’, garandeert de Regiotaxi dat er binnen een halfuur een chauffeur klaarstaat. Het Taxipoint is een initiatief van het JBZ, de gemeente Den Bosch, Regiotaxi ’s-Hertogenbosch, Connexxion en gehandicaptenplatform Onbeperkt 073.
Angeli Engels van Onbeperkt 073 zegt erg blij te zijn met het taxipunt: “Ik sprak laatst iemand wiens afspraak al meerdere keren was uitgelopen, waardoor zijn taxi al was vertrokken. Dan moet je dus een nieuwe bestellen. Dat hoeft nu niet meer.”
Het JBZ is niet het eerste ziekenhuis dat met deze manier van reserveren werkt. “We hebben al jarenlange ervaring met deze systemen in bijna alle ziekenhuizen in Brabant. Daar zijn de ervaringen positief en wordt er ook veel gebruik van gemaakt”, vertelt Ton Peperman van taxivervoerder Connexxion Taxi Services.
Volgens wethouder Pieter Paul Slikker (PvdA) is de nieuwe manier van taxi’s reserveren ook nog eens duurzamer: “Uiteindelijk staat die taxi niet onnodig stationair voor de voordeur te wachten tot de cliënt eindelijk een keer instapt.”
Bron: DTV nieuws